Kirjoituksia yrittämisestä eri näköaloin.

Suomalaisten kotisivujen hinnat ja palvelupaketit 2025

Suomalaiset kotisivujen hinnat ja palvelupaketit 2025

i 3 Suomalaisten kotisivujen hinnat ja palvelupaketit 2025

Suomalaisten kotisivujen hinnat ja palvelupaketit 2020–2025

Johdanto

Suomalaisille kotisivujen hinnat ja palvelupaketit 2025. Kotisivujen hinnoittelussa on vuosina 2020–2025 ollut erittäin suurta vaihtelua. Yrityksen verkkosivuprojektin hinta voi käytännössä olla mitä tahansa ilmaisesta tee-se-itse‐ratkaisusta aina kymmeniin tuhansiin euroihin asti. Pienimmillään yrittäjä voi tehdä kotisivut itse ilmaisilla tai edullisilla työkaluilla, jolloin rahallinen kustannus on lähinnä domainin ja mahdollisen webhotellin hinta. Toisaalta mainostoimistot ja ohjelmistotalot saattavat hinnoitella räätälöidyt laajat sivustoprojektit jopa yli 10 000 eurolla – ja joissain tapauksissa yrityksen tarpeista riippuen puhutaan kymppitonneista aina jopa sadantuhannen euron luokkaan asti. Tyypillisen pienen tai keskisuuren yrityksen (toiminimen, pk-yrityksen tai pienen osakeyhtiön) kotisivuprojekti sijoittuu kuitenkin yleensä näiden ääripäiden väliin, tavallisesti noin 1 000–10 000 € hintahaarukkaan. Seuraavissa luvuissa käydään läpi, miten kotisivujen hinnoittelu on kehittynyt 2020-luvun alkupuolella, millaisia palvelupaketteja on tarjolla eri hintaluokissa, ja mitä ne tyypillisesti sisältävät. Lisäksi vertailemme eri toimijoiden tarjoamia kotisivupaketteja taulukon avulla.

Suomalaisen kotisivujen hinnat ja palvelupaketit 2020 2025

Hinnoittelun vaihtelu ja kehitys 2020–2025

Hintahaarukka on laaja: Kotisivujen hinnat vaihtelivat vuosina 2020–2025 todella paljon toteutustavasta ja tarjoajasta riippuen. Jo vuonna 2020 hintojen kirjo oli laaja, ja sama on jatkunut koko tarkastelujakson ajan. Esimerkiksi erään vuonna 2024 julkaistun oppaan mukaan pienyrittäjän nettisivuprojektin tarjouspyyntöihin saattoi tulla hyvinkin erilaisia summia 50 eurosta aina 10 000 euroon saakka. Käytännössä näin suuri vaihtelu johtuu siitä, että toisessa ääripäässä on tee-se-itse-sivut tai harrastelijan halpa tarjous, ja toisessa ääripäässä kokenut digitoimisto, joka saattaa katsoa alle kymppitonnin budjetin riittämättömäksi laatuvaatimuksiinsa nähden. Hintahaitarin yläraja on joustava: satojen eurojen ratkaisuilla voidaan saada perustoimiva verkkosivu, kun taas kalleimmat räätälöidyt projektit (esim. isojen yritysten laajat sivustot tai verkkokaupat) voivat maksaa kymmeniä tuhansia euroja.

Bluepeak oy tarjoaa

  • kotisivut tai verkkokaupan hintaan 299€ – 1499€  + kk ylläpito maksu 15€ – 60€ (sisältäen domainmaksun, hosting maksun ja tarvittavat päivitykset)

Tyypilliset hintatasot: Pienten yritysten tavalliset kotisivuprojektit sijoittuivat usein muutaman sadan ja muutaman tuhannen euron välille vuosina 2020–2025. Moni freelancer tai pieni digitoimisto tarjosi edullisia perussivustoja, ja esimerkiksi markkinointitoimisto Markkinointi Ukkonen kertoo heidän toteuttamiensa nettisivuprojektien hintojen olevan tyypillisimmin 500–2000 € välillä. Laajemmilla toiminnallisuuksilla varustetut sivut ja isompien toimistojen työt voivat kuitenkin helposti maksaa enemmän: pienyrittäjille suunnattujen sivustojen hinnat ammattilaisen toteuttamina sijoittuivat useimmiten 500–5000 € haarukkaan, mutta suuret, paljon ominaisuuksia sisältävät sivustot voivat maksaa jopa kymmeniä tuhansia euroja. Koko tarkastelujaksolla 2020–2025 tämä perusasetelma on säilynyt: edullisia ja kalliita vaihtoehtoja on runsaasti. Inflaatio ja verkkopalveluiden kehittyminen ovat kuitenkin jonkin verran nostaneet keskimääräisiä kustannuksia etenkin vaativammissa projekteissa, kun esimerkiksi hakukoneoptimoinnin, tietoturvan ja saavutettavuuden vaatimukset ovat kasvaneet. Toisaalta kilpailu edullisimpien ratkaisujen markkinoilla on pitänyt perushintatason kurissa – yhä vuonna 2025 on mahdollista löytää muutaman sadan euron kotisivupaketteja, kuten alla esitetyt esimerkit osoittavat.

Bluepeak oy tekee verkkosivuille aina perustason hakukoneoptimoinnin. Palvelimme on turvattu laajasti mm. Imunify 360 ratkaisulla.

Palvelumallien muutoksia: Yksi kehityssuunta 2020–2025 on hinnoittelumallien monipuolistuminen. Aiemmin kertamaksuun perustuva projekti oli yleinen tapa hankkia kotisivut, mutta 2020-luvulla yhä useampi toimija tarjoaa kotisivuja palvelupakettina, johon sisältyy jatkuva ylläpito kuukausi- tai vuosimaksulla. Tällainen “verkkosivut palveluna” -malli on madaltanut kynnystä hankkia yritykselle sivut ilman suurta kertakustannusta. Esimerkiksi jotkut toimijat myyvät kotisivuja kiinteällä vuosihinnalla, joka kattaa sekä sivuston teon että ylläpidon. Bluepeak oy markkinoi vuonna 2025 starttipakettia 299 € + 15€ / kk (12 kk sopimus), johon sisältyy kotisivujen suunnittelu ja toteutus (Onepager), sisällöntuotanto, perushakukoneoptimointi, webhotelli, domain, ylläpito, sähköpostilaatikko ja SSL-sertifikaatti – kaikki yhdellä maksulla ilman erillisiä aloitusmaksuja. Vuodessa ylläpidetty kotisivun hinta on silloin 180€ Alv 0%. Vastaavia kuukausiveloitukseen perustuvia paketteja on tullut tarjolle useilta palveluntarjoajilta erityisesti 2020-luvun puolivälin tienoilla. Perinteiset kertahinnoittelumallit elävät silti rinnalla: monet digitoimistot ja freelancerit tekevät tarjouksen projektille ja laskuttavat kertasumman projektin valmistuttua, minkä jälkeen jatkuvat kulut (kuten webhotelli ja ylläpito) ovat erillisiä.

Meiltä saat kokonaisvaltaisen paketin samalta luukulta!

Seuraavaksi pureudutaan eri hintaluokkien tyypillisiin ratkaisuihin ja siihen, mitä asiakkaalle tarjotaan edullisimmissa paketeissa verrattuna kalliimpiin räätälöityihin projekteihin.

Voit myös lukea artikkelimme: miksi verkkosivut ja hosting kannattaa keskittää yhdelle tarjoajalle?

Hintahaarukat ja tyypilliset ratkaisut

Edullisimmat ratkaisut (0–1000 €)

Tee-se-itse ja kotisivukoneet: Hintahaitarin alapäässä yrityksellä on mahdollisuus toteuttaa kotisivut itse ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi. Esimerkiksi WordPressin tai muiden julkaisujärjestelmien käyttäminen on sinänsä ilmaista, jos yrittäjällä on osaamista rakentaa sivut itse – tällöin kustannuksia syntyy lähinnä domainista ja webhotellista. Domainin vuosimaksu on tyypillisesti noin 10–20 € vuodessa, ja edullisen webhotellin saa Suomessa muutamalla eurolla kuukaudessa (noin 50–100 € vuodessa) perus kotisivuille. Vaihtoehtoisesti saatavilla on kotisivukonepalveluja (kuten Kotisivukone, Wix, Weebly ym.), joilla aloittelijakin saa sivut aikaan mallipohjista. Tällaisen palvelun käyttö maksaa luokkaa 0–30 € kuukaudessa riippuen palveluntarjoajasta ja ominaisuuksista. Esimerkiksi Hostingpalvelu.fi:n Kotisivukoneen aloitushinta on parin sadan euron tietämillä vuodessa (sisältäen ylläpidon). Nämä tee-se-itse-ratkaisut ovat kustannuksiltaan edullisimpia, mutta yrittäjä joutuu käyttämään omaa aikaansa sivujen rakentamiseen ja sisältöjen luomiseen.

Halvat kotisivupaketit: Jos yrittäjä haluaa ammattilaisen apua pienellä budjetilla, markkinoilla on ollut 2020–2025 aikana tarjolla useita satojen eurojen hintaisia kotisivupaketteja. Monet pienet toimijat ja freelancerit toteuttavat yksinkertaisia yrityssivuja muutamalla sadalla eurolla hyödyntäen valmiita teemoja ja kevyitä sisällön määriä. Tyypillinen “edullinen kotisivupaketti” maksoi muutamia satoja euroja: esimerkiksi Nettiapuri ilmoitti perussivuston hinnaksi 390 € (+ alv) vuonna 2025. Tyypillisesti tähän hintaluokkaan kuuluvat sivustot ovat melko yksinkertaisia: muutaman sivun laajuus, perustiedot yrityksestä (etusivu, palvelut, yhteystiedot), ja ulkoasu rakennetaan usein valmispohjaa muokkaamalla. Kalliimpiin ominaisuuksiin (kuten verkkokauppa, räätälöidyt toiminnot tai laaja sisältömäärä) näin halpa budjetti ei yleensä riitä. On myös hyvä huomioida, että hyvin alhainen hinta saattaa tarkoittaa rajallista palvelua – kuten eräs blogi varoittaa, “halpojen nettisivujen loukku” voi johtaa siihen, että lopputulos ei vastaa odotuksia eikä jatkokehitystä tai tukea ole saatavilla. Siksi yrityksen kannattaa vertailla, mitä hintaan sisältyy, eikä tuijottaa pelkkää euromäärää.

Käytämme omissa verkkosivuprojekteissa proluokan lisäosia, joka tarkoittaa päivitettävyyttä, sekä toiminnallista varmuutta. – Kim Auvinen Bluepeak Oy

Keskihintaiset kotisivut (1000–5000 €)

Yleinen hintahaarukka pk-yrityksille: Suuri osa pienten ja keskisuurten yritysten verkkosivuista toteutetaan hintaluokassa noin 1 000–5 000 €. Tällä budjetilla saa yleensä jo ammattimaisen sivuston, joka on suunniteltu yrityksen ilmeen mukaan ja toteutettu laadukkaasti esimerkiksi WordPressillä. Useat digitoimistot ja kokeneet freelancerit tarjoavat palvelujaan tässä hintahaarukassa. Esimerkiksi erään asiantuntijan mukaan muutamalla tonnilla (esim. 3 000–5 000 €) voi saada todella hyvät ja myyntiä edistävät verkkosivut pienelle yritykselle, kun sivusto tehdään huolellisesti sisältöineen ja hakukoneoptimointeineen. Tähän kategoriaan mahtuu tyypillisesti sivustoja, joissa on esimerkiksi yritysesittely, palvelukuvaukset, yhteydenottolomake, muutamia alasivuja (4–10 sivua sisällöltään) ja mahdollisesti blogi tai ajankohtaista-osio. Ulkoasu suunnitellaan yksilöllisesti yrityksen brändin mukaisesti, toisin kuin halvimmissa paketeissa joissa usein hyödynnetään valmispohjia minimaalisin muutoksin. Moni pieni digitoimisto hinnoittelee tämänkaltaiset perussivustot kiinteään projektihintaan – esimerkiksi Hurja Solutions toteaa “kevyen” yksilöllisen WordPress-sivuston hinnan olevan noin 3 000 € (sisältäen uniikin ulkoasusuunnittelun) heidän asiakkaillaan, kun kyse on pienestä sivustosta muutamalla alasivulla. Myös markkinointi- ja viestintätoimistot yleensä asettavat minimibudjettinsa tälle tasolle; alle tuhannen euron toimeksiannot ovat heillä harvinaisia.

Toteutamme pääsääntöisesti juuri alle 1000€:n kotisivuprojekteja. Asiakaskuntamme on ollut tyytyväinen saamaansa palveluun ja laatuun. Voit katsoa referenssejämme Referenssit – Kotisivut, verkkokaupat, kirjanpito ja pienmarkkinointipalvelut 2025. Tai tsekata google palautteemme.

Mitä saa keskitasolla: 1 000–5 000 euron hintaluokassa palveluntarjoaja yleensä huolehtii “avaimet käteen” -periaatteella sivuston toteutuksesta: tähän sisältyy tyypillisesti alustavan suunnittelun workshopit tai briiffit, sivuston rakenteen suunnittelu, ulkoasun design yritysilmeen pohjalta, tekninen toteutus (yleensä julkaisujärjestelmällä, kuten WordPress), ja perus sisältöjen lisääminen. Usein palveluun kuuluu myös asiakkaan opastus sivuston päivittämisessä sekä perus hakukoneoptimointi (SEO), jotta sivu löytyy hakukoneista yrityksen nimellä ja keskeisillä hakusanoilla. Sisällöntuotannon laajuus vaihtelee: osa toimijoista odottaa asiakkaan toimittavan tekstit ja kuvat, kun taas toiset (kuten yllä mainittu Hermanni) sisällyttävät pakettiin myös tekstien kirjoittamista ja kuvamateriaalin hankintaa peruslaajuudessa. Tärkeä ero halvimpaan kategoriaan verrattuna on se, että tässä hintaluokassa sivuston ulkoasu ja toiminnallisuudet voidaan räätälöidä paremmin yrityksen tarpeisiin. Myös sivuston laajuus on isompi – noin 5–10 alasivua on tavallista – ja mahdolliset lisäominaisuudet kuten blogi, kuvagalleria, yhteydenottolomake yms. toteutetaan mukaan. Ammattilaisen tekemänä tämän hintaryhmän sivut ovat yleensä teknisesti laadukkaita (nopeus, mobiiliresponsiivisuus ja tietoturva huomioitu) ja ne on rakennettu skaalautumaan, eli sivuja ja toimintoja voidaan laajentaa jatkossa. On syytä huomata, että tämän hintatason ylärajalla (~5 000 €) aletaan jo lähestyä räätälöidymmän työn aluetta, jolloin mukaan voi tulla erityistoimintoja tai vaativampaa designia.

Kalliit ja räätälöidyt projektit (yli 5 000 €)

Laajat sivustot ja erikoisratkaisut: Kun budjetti nousee yli ~5 000 euron, on yleensä kyse laajemmasta verkkosivustosta tai erityistarpeista. Esimerkiksi verkkokaupan lisääminen yrityksen sivustoon nostaa hintaa merkittävästi: asiantuntija-arvioiden mukaan pienimuotoisenkin verkkokaupan toteutus nostaa projektin hinnan vähintään ~7 000 euroon ja siitä ylöspäin vaatimuksista riippuen. Samoin jos sivustolle tarvitaan vaikkapa ajanvarausjärjestelmä, jäsenalue, integraatioita muihin järjestelmiin (kuten CRM/ERP) tai monikieliversiot, niin toteutuksen työmäärä kasvaa ja hinta vastaavasti. Tyypillinen laaja räätälöity kotisivuprojekti keskisuurille yrityksille tai organisaatioille voi sijoittua esim. 10 000–20 000 € tienoille, mutta vaihtelu on suurta projektin mukaan. Moni isompi mainostoimisto ilmoittaa, että heidän verkkosivuprojektiensa minimihinta on viisinumeroinen. Pieni yritys harvoin investoi näin suuria summia pelkkiin kotisivuihin, ellei kyseessä ole liiketoimintakriittinen verkkopalvelu. Kuitenkin kasvuhakuiset yritykset, joille sivusto on tärkeä myynnin ja markkinoinnin työkalu, ovat valmiita panostamaan: Duden blogissa (2021) todettiin, että ylemmissä hintakategorioissa (yli 10k €) ostajina ovat usein juuri kasvuhakuiset yritykset, joille verkkosivusto on keskiössä brändin ja bisneksen kannalta. Yli 5 000 euron budjetilla saa yleensä hyvin räätälöityä palvelua: yksityiskohtaisen tarvekartoituksen pohjalta suunnitellun sivuston, täysin yrityksen toiveiden mukaisen designin, laajat toiminnallisuudet sekä usein sisältöstrategian tukea ja laajempaa hakukoneoptimointia. Tällaisissa projekteissa toimittajana on tyypillisesti erikoistunut digitoimisto tai ohjelmistoyritys, jonka tiimissä on eri alojen osaajia (suunnittelijat, kehittäjät, sisällöntuottajat, SEO-asiantuntijat). Hintaan vaikuttaa paitsi sivuston laajuus ja ominaisuudet, myös toimittajayrityksen koko ja brändi – suuremman toimiston kulurakenne on isompi, mikä näkyy hinnoissa.

Tsekatkaapa meidän muutama sivusto miltä ne näyttää noin silmään brändin ja sisällön näkökulmasta:

Parturi Top-Cut

Sähköalan yritys

Verkkokauppa

Esimerkkejä: Kotisivujen tarjouspyyntöpalvelu Nerot.fi antaa karkean arvion, jonka mukaan yksinkertaisen yrityssivun (muutama sivu, perustason toiminnot) hinta vaihtelee noin 500–2000 € välillä, kun taas vaativampi sivusto, jossa on esim. verkkokauppa tai muita monimutkaisia toimintoja, nousee tyypillisesti 3000–10 000 € haarukkaan tai ylikin. Samaan tapaan Mia Ylisen (2024) opas arvioi, että noin viiden sivun laajuisen hyvin toteutetun sivuston hinta on 3–5 keuroa, kun taas verkkokaupallinen tai jäsenyyksiä sisältävä sivusto on 7 keurosta ylöspäin. Hurja Solutions puolestaan huomauttaa, että kotisivujen hinnalle ei sinänsä ole ylärajaa: jos yrityksellä on erittäin vaativat tarpeet, räätälöityihin verkkopalveluihin voidaan investoida kymmeniä tuhansia euroja (Hurjan esittämä teoreettinen vaihteluväli on jopa 0–100 000 € riippuen siitä, laskeeko oman työn hinnan ja kuinka laaja projekti on kyseessä). Yleisesti voidaan todeta, että vuosina 2020–2025 kotisivujen keskihinta on ollut nousujohteinen projektien laajuuden kasvaessa: moni yritys haluaa sivuilleen yhä enemmän toimintoja (kuten interaktiivisia elementtejä, integraatioita ja markkinointityökaluja), mikä näkyy hintalapussa. Toisaalta pienille yrityksille on samana aikana ollut tarjolla myös entistä helpompia ja halvempia perusratkaisuja (kuten edellä mainitut kotisivukoneet ja tuotepaketoidut verkkosivut), mikä on pitänyt markkinan monipuolisena.

Palvelupakettien sisältö ja rakenne

Kotisivujen hinnoitteluun kuuluu oleellisesti se, mitä palveluita ja ominaisuuksia hintaan sisältyy. Eri hintapisteissä pakettien sisältö vaihtelee: halvemmat paketit kattavat vain olennaisimmat perusasiat, kun taas kalliimmissa ratkaisuissa pakettiin on leivottu mukaan enemmän palveluita ja räätälöintiä. Alla eritellään, mitä tyypillisesti sisältyy edullisiin peruspaketteihin, keskitason paketteihin sekä laajempiin räätälöityihin paketteihin 2020–2025.

  • Edullinen peruspaketti (esim. One-page tai Startti): Moni toimija tarjoaa aloittelijalle suunnatun pienen paketin, johon kuuluu yksi sivu (tyypillisesti etusivu tai aloitussivu, jossa yrityksen perustiedot). Tällainen “One Page” -sivusto sisältää usein yrityksen esittelyn, yhteystiedot ja ehkä kuvagallerian tai muutaman osion samalle sivulle scrollaten. Hinta on edullinen – luokkaa muutama sata euroa. Esimerkiksi Internethelpin Peruspaketti 2025 on yhden sivun kotisivu hintaan 600 € (+ alv), ja Bluepeak-verkkopalvelun Peruspaketti sisältää onepager-sivun 299 € rakentamismaksulla + 15 €/kk ylläpitomaksulla. Halvimmillaan nämä paketit sisältävät vain teknisen toteutuksen ja julkaisun, mutta usein niihin kuuluu myös domainin rekisteröinti ja webhotellin käyttöönotto asiakkaan puolesta, jotta täysin aloittelijan ei tarvitse huolehtia teknisistä asioista. Lisäksi peruspakettiin sisältyy tyypillisesti:
    • Responsiivinen sivupohja: Sivusto toimii mobiililaitteilla. Usein käytetään valmista templatea.
    • Perus sisällönsyöttö: Asiakkaan toimittamat tekstit ja kuvat lisätään yhdelle sivulle. Joissain tapauksissa kevyt sisällöntuotanto (esim. esittelytekstin kirjoittaminen) sisältyy hintaan.
    • Yhteydenottolomake tai yhteystiedot: Yksinkertainen yhteystietolomake voidaan sisällyttää tai vähintään sähköpostiosoite ja puhelin näkyviin.
    • Sosiaalisen median linkit: Yrityksen some-kanavien ikonit sivulle.
    • Perustason hakukoneoptimointi: Sivustolle asetetaan otsikot, metakuvaukset ja esim. yrityksen nimeen liittyvät avainsanat, jotta se näkyy hakukoneessa omalla nimellään.
    • Käyttökoulutus: Lyhyt opastus kuinka sivun sisältöä voi päivittää (jos käytössä CMS kuten WordPress) kuuluu joskus pakettiin.

Halvimmissa paketeissa on rajoituksia, kuten kuvamäärän tai lisätoimintojen vähäisyys (esim. Internethelpin 600 € paketissa luvataan 3 optimoitua kuvaa mukaan). Tavoitteena on tarjota nopeasti yritykselle “käyntikortti verkossa” pienellä budjetilla. Moni pienyrittäjä aloittaa tällaisella yhden sivun ratkaisulla.

  • Keskitasoinen paketti (esim. 5–6 sivun “perussivusto”): Seuraava askel on laajempi paketti, jossa on yleensä erillisiä alasivuja yrityksen eri osa-alueille. Tyypillisesti tähän kuuluu etusivu + palvelut-sivu + yhteystiedot-sivu + mahdollisesti about-sivu/referenssit + blogi tai ajankohtaista. Sivujen määrä on esimerkiksi 5–6 kpl. Hinta sijoittuu usein noin 1 000–2 000 € tasolle edullisimmilla toimijoilla, kalliimmilla lähempänä 3–5 000 € kuten edellä todettiin. Internethelpin Kasvupaketti 2025 maksoi 1 200 € (+ alv) ja sisälsi 5 sisältösivua sekä blogitoiminnon. Vastaavasti Bluepeakin Kasvu-paketti (500 € + 20 €/kk) sisälsi 3–5 sivua ja blogipohjat, sekä hieman enemmän palvelinresursseja kuin heidän pienimmässä paketissaan. Tähän pakettikokoon sisältyy yleensä:
    • Yksilöllisempi ulkoasu: Vaikka edelleen voidaan pohjata valmisteemaan, ulkoasua muokataan enemmän yrityksen brändivärien, logon ja tyylin mukaiseksi. Joissakin paketeissa graafinen suunnittelu sisältyy (esim. fontit ja värit suunnitellaan logon pohjalta).
    • Laajempi sisältö: Useampi alasivu, joilla voi olla erilaisia sisältöelementtejä (tekstikappaleita, kuvia, upotuksia). Myös perustoiminnot kuten yhteydenottolomake, Google Maps -kartta yhteystiedoissa tai kuvagalleria voivat sisältyä. Esimerkiksi Internethelpin 1200 € pakettiin kuului 8 kpl kuvia optimoituna sekä blogiominaisuus.
    • Blogi/uutisosio: Monet paketoivat tähän hintaluokkaan blogin tai uutispalstan, jonka asiakas voi päivittää itse. Blogi tuo dynaamisuutta sivuille ja on myös SEO:n kannalta hyödyllinen.
    • Sähköpostilaatikot: Jos toimittaja tarjoaa myös hostingin, pakettiin voi kuulua yrityksen sähköpostiosoitteita (esim. 2 sähköpostilaatikkoa sisältyen Bluepeakin pakettiin).
    • Perusanalytikka: Joissain tapauksissa asennetaan kävijäseuranta (esim. Google Analytics tai vastaava), jotta asiakas saa tietoa kävijämääristä. (Tosin tästä ei kaikissa paketeissa mainita erikseen.)
    • Hakukoneoptimoinnin perus- tai laajataso: Kaikissa paketeissa luvataan yleensä perus-SEO, mutta keskitason paketeissa saatetaan tehdä hieman kattavampi optimointi useammalle sivulle ja useammalle hakusanalle. Hermannin pakettiesimerkissä hakusanojen määrä laajeni 2–4 → 4–10 kpl heidän Perus-paketissaan.

Kokonaisuutena keskikategorian paketti pyrkii antamaan pienelle yritykselle valmiin verkkosivukokonaisuuden, jossa on kaikki tarpeellinen tiedon jakamiseen ja liidien hankintaan. Se eroaa isommista räätälöinneistä siinä, että toiminnot pidetään standardeina (ei erityisiä integraatioita tms.), mutta toisaalta asiakas saa jo kunnolliset, uskottavat kotisivut jotka erottuvat edukseen verrattuna aivan halvimpaan perustasoon.

  • Laaja/räätälöity paketti: Kalleimmissa paketeissa (tyypillisesti > 2000 € kertahinta tai premium-kuukausipaketit) palveluntarjoaja tarjoaa lähes räätälöitävissä olevan ratkaisun, jossa peruspakettia laajennetaan tarvittavilla ominaisuuksilla. Internethelpin Räätälöity paketti vuonna 2025 maksoi alkaen 2000 € ja oli esimerkkinä paketista, johon saa erityistoimintoja kuten pienen verkkokaupan tai ajanvarauskalenterin integroituna. Siihen kuului perusasioiden (domain, hosting, WordPress, 8 sivua sisältöä, blogi, kuvagalleria, lomakkeet) lisäksi esimerkiksi ajanvarausjärjestelmä, yrityksen domainin mukaiset sähköpostitilit, laajennettu hakukoneoptimointi (hakusanatutkimus ja etusivun optimointi) sekä toinen kieliversio sivustosta. Tällaisissa paketeissa siis ominaisuudet räätälöidään tarpeen mukaan: jos asiakkaalla on tarvetta esimerkiksi monikielisyydelle, erikoislomakkeille, integraatioille (vaikkapa uutiskirjeen tilaajia keräävä ponnahdusikkuna, CRM-yhteys tms.), ne voidaan toteuttaa osana projektia. Myös ulkoasuun käytetään enemmän aikaa – usein tehdään yksilöllinen design-prototyyppi, jota hiotaan asiakkaan brändi-ilmeen viimeistelyyn asti. Hintaan kuuluu usein konsultointia ja strategista suunnittelua siitä, miten sivustolla parhaiten saavutetaan asiakkaan tavoitteet (oli se sitten myynnin kasvu, liidien keruu, brändin rakentaminen tms.). Lisäksi laajoihin paketteihin kuuluu yleensä jatkuva ylläpito alkujakson jälkeen: toimittaja voi tarjota sivustolle päivityspalvelua tai tukea tietyn ajan. Esimerkiksi monilla digitoimistoilla on erillinen ylläpitosopimusvaihtoehto; Hurja Solutions mainitsee tarjoavansa WordPress-huolenpitopalvelua kuukausimaksulla (alkaen 59 €/kk) sivuston teknisten päivitysten hoitamiseen. Jos asiakas ottaa tällaisen ylläpitopalvelun, varmistetaan että sivusto pysyy ajan tasalla ja turvallisena jatkossakin. Laajojen pakettien kohdalla hinnoittelu on joustavampi – usein puhutaan “alkaen” hintoja, ja lopullinen tarjous räätälöidään tarpeiden mukaan.

Yhteenvetona: edullisissa paketeissa asiakas saa perussivut ilman hienouksia, keskihintaisissa paketeissa saa jo monipuolisen ja ammattimaisen sivuston, ja kalleimmissa ratkaisuissa sivusto toteutetaan täysin asiakkaan toiveiden mukaisesti lisäominaisuuksineen. Seuraavassa luvussa vertaillaan konkreettisia esimerkkejä muutamien suomalaisten toimijoiden paketeista taulukossa.

Kotisivupakettien vertailuhaarukka

Vertailu: Eri toimijoiden kotisivupaketit

Alla olevaan taulukkoon on koottu esimerkkivertailu muutaman suomalaisen kotisivutoimittajan palvelupaketeista (tilanne vuosina 2023–2025). Mukana on sekä kertahinnoittelua että jatkuvaa maksua käyttäviä malleja. Taulukosta nähdään, miten hintaan sisältyvät sivujen määrät ja palvelut vaihtelevat toimittain.

PakettitasoInternethelp (2025) – kertamaksu + oma ylläpitoBluepeak (2025) – kertamaksu + kk-maksuOmaGraafikko (n. 2024) – kertamaksu
Peruspaketti (yksisivuinen)Peruspaketti: 600 € + alv. – 1 sivu (One-page) yrityksen perustiedoille– Domain & webhotelli tilataan puolestasi– WordPress-asennus, 3 kpl optimoituja kuvia– Some-linkki, käyttökoulutus.Perus: 299 € + 15 €/kk. – 1 sivun Onepager, tyylikäs perussivusto– Domain 1 vuodeksi (arvo ~20 €) sis.– Hosting (VPS) sis. (perusresurssit)– 2 yrityssähköpostia, tukihenkilö käytettävissä.OnePage: 449 € + alv. – 1 sivu (yhden sivun kotisivu)– Perus ulkoasu (ilme yrityksen mukaan)– Julkaisu valmiina, asiakas vastaa jatkosta(OmaGraafikon pakettiin ei sisälly erillistä ylläpitoa; asiakas hankkii hostingin erikseen).
Keskipaketti (5–6 sivua)Kasvupaketti: 1200 € + alv. – ~5 sivua (etusivu, palvelut, yhteystiedot, yms.)– Blogi-toiminnallisuus, 8 kuvaa mukaan– Domain & webhotelli järjestetään– Some-painikkeet, käyttökoulutus.Kasvu: 500 € + alkaen 20 €/kk. – 3–5 sivua yritykselle– Blogipohjat käyttöön sisältöä varten– Enemmän palvelinresursseja (512 Mt RAM)– Google Search Console -integraatio– Tukihenkilö käytettävissä.Peruspaketti: 949 € + alv. – max. 7 sivua (pieni sivukokonaisuus)– Yksilöllinen ulkoasu yritysilmeen mukaan– Perustoiminnot (yhteydenottolomake ym.)– Julkaisun jälkeen asiakas hoitaa ylläpidon itse(Ei sis. jatkuvia kuluja palveluntarjoajalle).
Laaja paketti (räätälöity)Räätälöity: alkaen 2000 € + alv. – ~8 sivua + laajat ominaisuudet– Esim. pienimuotoinen verkkokauppa tai ajanvaraus– Monipuoliset toiminnot: kuvagalleria, lomakkeet– Hakusanatutkimus & laajempi SEO sisältyy– Monikielisyys (1 lisäkieli) sisällytetty– Domain, hosting, email-tilit järjestetään.Voima: 999 € + alkaen 25 €/kk. – Kaikki kasvu-paketin ominaisuudet + lisää– Ei sivumäärärajaa (tarpeen mukaan sivuja)– Lomakkeita (laajemmat yhteydenotto/tilauslom.)– Laaja SEO-optimointi (Business-tason)– Enemmän tehoa palvelimella (1 Gt RAM, enemmän tilaa).Laajapaketti: 1349 € + alv. – max. 10 sivua, räätälöidympi kokonaisuus– Mukautettu ulkoasu ja laajempi sivustorakenne– Mahd. lisäominaisuuksia (sovittaessa esim. monikielisyys tai verkkokauppa lisähinnasta)– Asiakas vastaa jatkossa ylläpidosta (tai erillisestä ylläpitosopimuksesta).

Taulukon analyysi: Kuten vertailusta nähdään, hintarakenteet vaihtelevat. Internethelp myy pakettinsa kertamaksulla, jossa asiakas sitten omistaa sivuston ja vastaa jatkokuluista (webhotelli jne.) itse; Bluepeak ja Hermanni taas käytännössä vuokraavat sivut palveluna jatkuvalla maksulla, joka kattaa myös hostingin ja tuen. Bluepeakillä on erikseen pieni aloitusmaksu ja kuukausimaksu, Hermanni veloittaa vuosittain kiinteän summan sisältäen kaiken. Sisällöllisesti huomataan, että jopa edullisimmat paketit sisältävät perusasioita (domain, hosting, tietty määrä sivuja, perus-SEO), kun taas kalliimmissa paketeissa luvataan selvästi enemmän: esimerkiksi monimutkaisempia toimintoja (kuten verkkokauppa, ajanvaraus), laajempaa optimointia ja sisältöä, sekä monikielisyyttä. Huomionarvoista on Hermannin mallin edullisuus – alle 400 € vuodessa jopa 15 sivun sivusto ja SEO-raportointeja – mikä kertoo siitä, että joillakin palveluntarjoajilla on hyvin kilpailukykyisiä paketteja valmiiksi tuotteistettuna. Toisaalta laadukkaampaan kertaprojektiin panostava toimija, kuten vaikkapa Mia Ylisen esimerkkitapauksessa, voisi tehdä 5 sivun sivuston ~3 000 €:lla mutta siihen sisältyisi syvällisempi sisällönsuunnittelu ja markkinointiajattelu – sellaista on vaikea suoraan verrata euromääräisesti halvempaan palvelupakettiin, jossa asiakkaan on itse huolehdittava enemmän sisällöistä. Yhteenvetona: taulukko osoittaa, että pk-yrityksille on tarjolla hyvin erilaisia tapoja hankkia kotisivut: pienellä kuukausibudjetilla saa perusnettisivut palveluna, kun taas isommalla kertasijoituksella saa räätälöidymmän kokonaisuuden omaksi.

Ylläpito ja jatkuvat kustannukset

Kotisivuprojektin hinnasta puhuttaessa on tärkeää muistaa myös jatkuvat kustannukset. Pelkkä sivuston tekoon kuluva summa (oli se kertamaksu tai palvelupaketin ensimmäinen vuosi) ei ole ainoa kustannus, mikä yritykselle koituu sivustosta vuosien varrella. Domainin uusiminen maksaa vuosittain yleensä 10–20 € luokkaa (päätteestä ja palveluntarjoajasta riippuen). Webhotellin tai palvelintilan ylläpito maksaa tyypillisesti muutamia kymppejä kuussa; yhteensä domain+hosting+perusylläpito on tavallisesti luokkaa 100–500 € per vuosi sivuston koosta ja liikenteestä riippuen. Moni pienyrittäjä ei välttämättä tule ajatelleeksi näitä kuluja kotisivuja hankkiessa, joten palveluntarjoajat yleensä mainitsevat ne erikseen tarjouksessa. Usein ensimmäinen vuosi sisältyy pakettiin (kuten monissa yllä esitetyissä paketeissa domain ja hosting sis. aloitukseen), mutta jatkossa asiakas maksaa niiden uusimisesta.

Toinen merkittävä jatkuva palvelu on ylläpito- ja päivityspalvelu. Verkkosivusto – erityisesti jos se on toteutettu julkaisujärjestelmällä kuten WordPress – vaatii säännöllisiä versiopäivityksiä, varmuuskopiointia ja tietoturvahuoltoa. Kaikki palveluntarjoajat eivät sisällytä tätä peruspaketteihin automaattisesti, mutta suosittelevat erillistä ylläpitosopimusta. Esimerkiksi Internethelp tarjosi erillistä “huolenpitosopimusta” huolehtimaan päivityksistä ja tarkistuksista, ja Hurja Solutionsin WordPress-huolenpitopalvelu maksoi alkaen 59 € kuukaudessa vuonna 2023. Joissain edullisissa paketeissa (kuten Hermannin vuosimaksullisissa) päivitykset sisältyvät hintaan sopimuskauden ajan, mikä on asiakkaalle huoletonta – tällöin toimittaja hoitaa tekniset päivitykset ja jopa sisällön pientoiveet sovitusti. Muussa tapauksessa yrityksen on joko itse pidettävä sivu ajan tasalla tai hankittava ylläpitopalvelu. Sisällön päivittäminen on kolmas tekijä: sivujen pitämiseksi hyödyllisinä on hyvä lisätä uutisia, referenssejä tai blogipostauksia. Tämän voi asiakas tehdä itse (jos sivusto on rakennettu niin, että asiakas pääsee helposti muokkaamaan sisältöjä CMS:n kautta) – useimmissa tapauksissa se on mahdollista ja siihen on annettu koulutus. Vaihtoehtoisesti asiakas voi ostaa sisällönpäivityspalvelua toimittajalta tuntiveloituksella.

Lisäpalvelut: Hinnoitteluun voivat myös vaikuttaa lisäpalvelut, joita 2020–2025 moni kotisivutoimittaja on tarjonnut pakettien oheen. Tällaisia ovat esimerkiksi: hakukonemarkkinointi (Google Ads -kampanjoiden hallinta), laajempi hakukoneoptimointi (jatkuva SEO-työ sivuston näkyvyyden parantamiseksi), sosiaalisen median ylläpito tai sisällöntuotanto, logo- ja graafinen suunnittelu yritykselle, sekä muut digimarkkinoinnin palvelut. Usein perussivuston tekijä tarjoutuu auttamaan näissäkin osa-alueissa lisämaksusta. Tämä näkyy esim. siinä, että kotisivupaketin myyjä saattaa ehdottaa kuukausittaista markkinointipalvelua (kuten Markkinointi Ukkosen mainitsema Google-markkinointi alk. ~50 €/kk lisähintana, tms. – viitaten heidän mainokseensa). Yrittäjän kannalta on oleellista hahmottaa, että kotisivut ovat investointi, jonka tavoitteena on tuottaa liiketoiminnalle hyötyä: parhaimmillaan hyvin toteutetut ja optimoidut sivut ”maksavat itsensä takaisin” uusina asiakkaina ja kasvaneena myyntinä. Siksi hinnan arvioinnissa on syytä huomioida sivuston tuoma arvo, ei vain kuluerä.

Yhteenveto

Kotisivujen hinnoittelu 2020–2025 Suomessa on ollut hyvin monimuotoista. Pienet yritykset ovat voineet valita täysin ilmaisista DIY-ratkaisuista aina avaimet käteen -paketteihin ja suuriin räätälöityihin projekteihin. Tyypillinen pk-yrityksen kotisivuprojekti sijoittuu muutamien tuhansien eurojen luokkaan, mutta markkinoilta löytyy myös muutaman sadan euron peruspaketteja sekä vastaavasti premium-tason toteutuksia tuhansilla euroilla. Hintojen kehitys on seurannut sekä teknologian kehittymistä että palveluiden tuotteistamista: edullisia sivuja on yhä tarjolla jopa aiempaa helpommin (pilvipalvelut, sivukoneet, kuukausipaketit), samalla kun vaativista verkkosivuista ollaan valmiita maksamaan entistä enemmän kun niiden rooli liiketoiminnassa kasvaa.

Palvelupaketit ovat yleistyneet, ja hintakilpailu on johtanut siihen, että jopa alle 500 eurolla voi saada yritykselleen toimivat perustason kotisivut. Toisaalta asiantuntijat korostavat, että laadukkaaseen sivustoon panostaminen kannattaa – esimerkiksi 3 000–5 000 euron investointi hyvin suunniteltuun sivustoon voi tuoda moninkertaisesti takaisin asiakkuuksina. Keskeistä onkin vertailla tarjouksia kokonaisuutena: halvin hinta ei aina tarkoita parasta vastinetta, jos sivuston laatu ja sisältö eivät palvele yrityksen tavoitteita.

Vuodet 2020–2025 ovat osoittaneet, että kotisivujen ostaminen on muuttunut helpommaksi pk-yrityksille: tietoisuus eri vaihtoehdoista on kasvanut ja monet toimijat tarjoavat avoimesti hintaesimerkkejä sekä pakettivaihtoehtoja verkossa. Yritys voi valita itselleen sopivan toimintamallin – kertaluonteinen projekti vai jatkuva palvelusopimus – budjettinsa ja tarpeidensa mukaan. Jatkuvat kustannukset (domain, hosting, ylläpito) on hyvä ottaa huomioon jo hankintavaiheessa, jottei tule yllätyksiä myöhemmin.

Päätelmä: Suomessa kotisivujen hinnoittelu on kehittynyt entistä asiakaslähtöisempään suuntaan: tarjolla on sekä erittäin edullisia perusratkaisuja niille, jotka tarvitsevat vain yksinkertaisen nettinäkyvyyden, että laajoja räätälöityjä kokonaisuuksia niille, joille verkkosivusto on strateginen investointi. Hintataso on noussut maltillisesti tietyissä segmenteissä (esim. laadukkaat sisältövetoiset sivustot ja verkkokaupat), mutta samanaikaisesti teknologian kehittyminen on tuonut kustannustehokkaita vaihtoehtoja aloitteleville yrittäjille. Keskeistä on määritellä omat tavoitteet ja arvioida, mitä haluaa sivustoltaan – sen pohjalta löytyy sopiva hintapaketti laajasta tarjonnasta. Kuten eräässä oppaassa todetaan, “nettisivuihin sijoitetun rahan pitäisi tulla takaisin moninkertaisena” – eli hyvä verkkosivusto on sijoitus, ei pelkkä kulu. Suomen kotisivumarkkinan tarjonta 2020–2025 antaa jokaiselle yritykselle mahdollisuuden löytää tähän tavoitteeseen sopiva ratkaisu.

Lähteet:

  • Mia Ylinen (2024). ”Nettisivujen ostajan opas 2024” – sisältää esimerkkihintoja ja neuvoja pk-yrityksen kotisivuhankintaan.
  • Hostingpalvelu.fi (2023). ”Paljonko kotisivut maksavat – nettisivujen hinta riippuu monesta asiasta” – esittelee eri toteutustavat (itse tekeminen vs. ammattilainen) ja antaa hintahaitarit.
  • Nerot.fi (2023). ”Kotisivujen hinta” – antaa karkean hintahaarukan yksinkertaisille vs. monimutkaisille sivustoille sekä muistuttaa ylläpitokuluista.
  • Internethelp (2025). ”Kotisivujen hinta vuonna 2025” – sivuston hinnasto, jossa kolme pakettia (Perus 600 €, Kasvu 1200 €, Räätälöity 2000 €) ja erittely palvelun sisällöstä.
  • Bluepeak (2025). ”Verkkosivut hinta” – tuotteistetut pakettivaihtoehdot (Perus, Kasvu, Voima) kuukausimaksulla, sisältö eritelty (sivumäärät, ominaisuudet, resurssit).
  • Hurja Solutions (2022/2023). ”Kotisivujen hinta ja sen muodostuminen” – blogi, jossa todetaan pienen WordPress-sivuston maksavan ~3000 € ja korostetaan ylläpitopalvelun tärkeyttä (WP-huolenpito 59 €/kk).
  • Pasi Silvennoinen (2021). ”Nettisivujen hinta – Mistä hinnat muodostuvat?” – käsittelee hinnan muodostusta ja varoittaa liian halpojen projektien sudenkuopista.
  • Janne Parri (2025). ”Kotisivut yritykselle – Ostajan opas 2025” – laaja opas, jossa kerrotaan mm. että pk-yrityksen kotisivut maksavat yleensä 1000–10 000 €.

Olemme lanseeranneet uuden palvelun!

Oletko yritystoiminnan alussa tai harkitsemassa yrittäjyyttä.

Anna yritystoiminnallesi parhaat kasvun edellytykset.